Αφιερωμένο εξαιρετικά

 

(Στον Δημήτρη Κολοκοντέ που με έμαθε να διαβάζω και στη Φιλομένα που πάντα με ωθεί)

Είμαι σχεδόν σίγουρη πως για έναν συγγραφέα η αφιέρωση στην δεύτερη σελίδα του βιβλίου του σημαίνει κάτι τελείως διαφορετικό απ’ ό, τι για έναν αναγνώστη. Αφιερώνοντας το βιβλίο του σε έναν τρίτο, ο συγγραφέας κλείνει το μάτι σε κάποιον που ο αναγνώστης δεν μπορεί καν να φανταστεί το πώς και το γιατί έτυχε αυτής της ειδικής μεταχείρισης ή τι χρώμα παλτό φοράει. Μου έχει τύχει να συναντήσω ξένες αφιερώσεις που με άφησαν με το στόμα ανοιχτό. Χάρη στην τρυφερότητα, την στοργή, την ευγνωμοσύνη, τον ερωτισμό του απέπνεαν. Άλλες ήταν πιο δυσανάγνωστες, κάποιες σπάνιες ομολογώ πως κατάφεραν να μου περάσουν μέχρι και απαρατήρητες εξαιτίας του μυστικιστικού τους χαρακτήρα. Όταν δεν καταλαβαίνω σε τι και σε ποιον αναφέρεται ο συγγραφέας που αφιερώνει, προτιμώ να αφήνω το βιβλίο και τους συντελεστές αυτής της μυστικής συνεννόησης στην ησυχία τους. Στο κάτω κάτω κανείς δεν με προσέλαβε για σπιούνο των αισθημάτων ή των προτιμήσεών του και ούτε με έθελξε ποτέ ο ρόλος αυτός.

(Στον Αντρέα, δίχως τέλος)

Ως αναγνώστρια έχω σταθεί πολύ τυχερή, το παραδέχομαι. «Στο όμορφο χαμόγελο της Μαρίας», μου έγραψε στον Ιανό ο Λουδοβίκος των Ανωγείων ένα απόγευμα που αφιέρωνε στο ισόγειο τα βιβλία του. «Στη Μαρία, με μια τριαξονική νταλίκα ευχές και ταρατατζούμ φιλιά», είπε η Σοφία Νικολαΐδου στη δεύτερη σελίδα ενός δικού της βιβλίου, πριν λίγο καιρό. «Στη Μαρία Πετρίτση, με θερμές ευχές για καλή επιτυχία και καλή συνέχεια σε όλα», μου χάρισε ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος πάνω στο προηγούμενο βιβλίο του, το οποίο κυκλοφόρησε λίγες εβδομάδες πριν από το δεύτερο δικό μου. ‘Happy Satyrday’, σημείωσε με μαύρο μελάνι ο Jhonn Balance των αγαπημένων μου COIL, ένα Σάββατο σε μια συναυλία, πάνω σε ένα ξένο βιβλίο που μου χάρισε υπεραγαπημένο χέρι. Όταν διάβασα την – κατά τη γνώμη μου – ανορθόγραφη λέξη, απόρησα. Δεν ήξερε ο Άγγλος πώς γράφεται το Σάββατο στη γλώσσα του; Λίγο μετά κατάλαβα την σατανική λεπτομέρεια του ιδιοφυούς καλλιτέχνη που δεν μου ευχόταν Καλό Σάββατο, αλλά αναφερόταν σε κάτι πολύ πιο ανόσιο και διεγερτικό, το οποίο εκ πρώτης όψεως έμοιαζε με όμορφο λάθος. Αυτές είναι δυο τρεις από τις αφιερώσεις που τυχαίνει να θυμάμαι αυτή τη στιγμή. Είμαι σίγουρη πως εάν ψάξω στη βιβλιοθήκη μου, θα χαμογελάσω τρυφερά πάνω από κάμποσες ακόμα σελίδες 2 και θα θυμηθώ διάφορες εξαιρετικές στιγμές σπουδαίων αφιερώσεων και ευγενών αισθημάτων.

(Στους γονείς μου)

Ως συγγραφέας οφείλω να ομολογήσω πως τα βιβλία μου τα αφιερώνω χωρίς υπονοούμενα σε ανθρώπους που αγαπώ. Οι αφιερώσεις μου είναι ακρυπτογράφητες. Ηλίου φαεινότερο το νόημά τους. Στον Δημήτρη Κολοκοντέ, που είναι ένας πρόωρα χαμένος πρώτος εξάδελφος, ο οποίος με μύησε στην τέχνη της ανάγνωσης και στην λεπταισθησία του καλού έντυπου υλικού και των μηνυμάτων του. Πάνω στον «Ξένο» κοιτάζω ακόμη καμιά φορά την ωραία υπογραφή του. Στη Φιλομένα, τη μοναχοκόρη μου, το λαμπερότερο άστρο στο στερέωμα χωρίς αμφιβολία, που πάντα με ωθεί να γράφω, να δημιουργώ, να υπερίπταμαι της πραγματικότητας που μόνο εκείνη ξέρει κατά καιρούς πόσο με δυσκολεύει και που της χρωστάω αιώνια χάρη για την συντροφικότητα και την κατανόησή της. Στον Αντρέα, το γιο μου, που είναι η προσωποποίηση της χαράς, μια όαση ευδαιμονίας στη ζωή μου, ένα μελλοντικό όνειρο με χαρακτηριστικά παραμυθένιου παρόντος, μια χάρη που μου έκανε ο ουρανός όταν κάποτε ήμουν αγνή και αθώα. Στους γονείς μου, έτσι λιτά κι απέριττα. Από αγάπη, ευγνωμοσύνη και χαρά. Στους ανθρώπους που δίχως αυτούς δεν θα είχα καν την ευκαιρία να εξασκώ την πιο υψηλή τέχνη της ζωής μου: την ανάγνωση. Ατόφια αισθήματα, χωρεμένα σε τρεις σπαρτιάτικες λέξεις, που αρκούν και περισσεύουν για να συνεννοηθούμε μια χαρά .

 

  

 (Στον πατέρα μου, που στις 20 Σεπτεμβρίου 2012 έγινε αστέρι)

Έτσι χαρίζω την αύρα των βιβλίων μου. Σαν μικρές, στιγμιαίες σκέψεις. Τόσο απλά, ανθρώπινα και προβλέψιμα. Κανένα μυστήριο, καμία μαγεία, δηλαδή. Κανένα κρυμμένο μήνυμα απερίγραπτης βαρύτητας και σημασίας. Απλή μνεία σε ανθρώπους που μου είναι σημαντικοί και με αυτό τον τρόπο επιχειρώ να τους πω «ευχαριστώ» για όσα έχουν κάνει και για όσα σημαίνουν για μένα. Τόσο εύκολα και τόσο ταπεινά.  Είναι λίγος ο τρόπος μου, και το συναισθάνομαι, παρόλα αυτά μου ταιριάζει γάντι, κι έτσι τον ακολουθώ. Εξάλλου, αυτό είναι για μένα και το υπέρτατο μυστικό της ανάγνωσης, το μεγαλύτερό της κέρδος: η απλή ευχαρίστηση χάρη σε λίγες χάρτινες σελίδες, κάποιες στιγμές ευδαιμονίας και βαθιάς ικανοποίησης, λίγη ανόθευτη απόλαυση για να αισθάνομαι πως ζω καλά και πως αυτό που κάνω με γεμίζει. Στην τελική, ποιος είπε πως ως συγγραφέας θα έπρεπε να νιώθω και να φέρομαι διαφορετικά απ’ ό, τι κάνω ως εμμονική αναγνώστρια λογοτεχνικών και άλλων βιβλίων;

(Η ανάρτηση είναι συμμετοχή στο διιστολογικό αφιέρωμα με θέμα «Αφιερώσεις σε βιβλία», για το μπλογκ Αφιερώσεις συγγραφέων)

About Theorema

Είμαι η Άντζελα Ανακόντα aka @FearOfFireflies

Posted on 12 Νοεμβρίου, 2012, in Βιβλία and tagged . Bookmark the permalink. 38 Σχόλια.

  1. Κύριε κκμοίρη ευχαριστώ…
    Και για το αστέρι-παράσημο και για κάθε σας λέξη (νοερή ή μη).

  2. Γιώργο Κατσαμάκη, και εδώ ένα μεγάλο ευχαριστώ για την ιδέα και την πρόταση που μου έκανες να συμμετάσχω στο αφιέρωμά σου.

  3. Έντιμες και ανθρώπινες αφιερώσεις.Που τις προτιμώ.Αλλά εκείνο το παλληκάρι τι φταίει να είναι μια ζωή όλα λάθος;

  4. Χαχα… Καλέ μου Σελιτσάνε!… Τι ωραίο.

    Το ξέρετε πως έχει γίνει το σύνθημά μας; Πολύ συχνά, είτε συζητώντας είτε παίζοντας λέμε ο ένας στον άλλον «Λάθος! Όλα λάθος». Και γελάμε πονηρά.
    Μετά του λέω «Κοίτα να διορθώσεις τα λάθη, να τα κάνεις σωστά, έτσι;», και μου απαντάει ό, τι τρέλα του περνάει από το κεφάλι 🙂

    Εγινε πολύ αγαπησιάρικη αφιέρωση, ίσως η πιο αγαπησιάρικη απ’ όλες, παρόλο το σκοτεινό mood της.

  5. Τελικά οι αφιερώσεις σου, όταν τις ξετυλίγεις, δεν λακωνίζουν. Σαν κορινθιακά κιονόκρανα είναι. Εύχομαι να γράψεις τόσα βιβλία, να έχεις να γράψεις τόσα βιβλία, που να μην βρίκσεις πια άλλον κοντινό να τα αφιερώσεις.

    Σε ευχαριστώ. Για τη συμμετοχή και την κατάθεση

    • Εγώ σε ευχαριστώ. Που κινητοποίησες μια όρεξη που δεν ήξερα πως είχα και που με ώθησες να ξεκουνηθώ.
      Κι επίσης, τα κορινθιακά κιονόκρανα ήταν μια ανυπέρβλητη παρομοίωση, που επίσης με συγκίνησε όσο μπορείς να φανταστείς, και λίγο περισσότερο ακόμα!
      Ευχαριστώ για την ευχή. Μακάρι να γίνει έτσι, Γιώργο.

  6. Τα αστέρια διαβάζουν, το ξέρουν οι άλλοι;

  7. Η τελευταία φράση σου είναι πάντα μια αναζήτηση μου όταν μιλάω με συγγραφείς. Λειτουργούν αλλιώς όταν έχουν γευτεί τη συγγραφή απο «μέσα»? Νομίζω είναι σπουδαίο να κρατάς την «αθωότητα» του αναγνώστη μέσα σου, κόντρα στον…επαγγελματισμό του συγγραφέα. Ναι, το έχεις αυτό, είμαι σίγουρη…;)

    • Να σαι καλά, βολτίτσα. Με τις καλές κουβέντες σου και την θετική σου διάθεση κάνεις να φαντάζουν ιδιαίτερα ακόμα και τα πιο απλά. Αυτό κι αν είναι ταλέντο!

  8. Είσαι διπλά τυχερή λοιπόν. Νομίζω πως την επόμενη φορά που θα βρεθούμε πριν χορό , γλέντι ή οτιδήποτε θέλω μια αφιέρωσή σου 😉

  9. Είχε δίκιο ο Κατσαμάκης πουεπέμενε ότι η δική σου ματιά στο αφιέρωμα θα είχε διαφορετική βαρύτητα. (παρόλα αυτά αυτό το «Happy Satyrday είναι από τα πιο έξυπνα πράγματα που θα μπορούσε να γράψει κάποιος σε αφιέρωση. ) 🙂

    • Κι εγώ, όταν το κατάλαβα, σκέφτηκα πως τέτοια σπάνια μυαλά υπάρχουν ελάχιστα στον κόσμο. Χαμένο αγαπημένο μου, όλων μας η βαρύτητα είναι ακριβώς η ίδια 🙂
      Σε ευχαριστώ, πουλάκι.

  10. ναι ναι ναι. στο επόμενο βιβλίο – έστω ανάρτηση – η αφιέρωση θα είναι δική μου. κι όχι λιτή και απέριττη. γκροτέσκ και κρυπτογραφημένη :*

  11. Τώρα περιμένω να γράψεις τόσα πολλά βιβλία, που να ικανοποιηθούν όλοι οι αγαπημένοι και να κάνεις μια αφιέρωση στους αναγνώστες σου. (είμαι υστερόβουλο πλάσμα)

  12. Θα ήθελα να γράψω πολλά και να ρωτήσω ακόμα περισσότερα. Αλλά δεν είμαι σε θέση να βγουν οι λέξεις. Θα αρκεστείτε στο ατυχές αστείο που θα λέει πως οι βουλευτές σε μελλοντική κρίση ευθιξίας θα έγραφαν ένα βιβλίο με τίτλο «όλα λάθος». Για να συγχωρεθούν από το «Ναι σε όλα» που ζούμε.

    Δεν τολμώ να πω τίποτε άλλο προς το παρόν

  13. Θέλω να ευχαριστήσω δημόσια τον Κατσαμάκη που επέμενε
    για τη συμμετοχή σας. Πάλι είχε δίκαιο.

    😉

  14. Όμορφες οι όψεις του συγγραφέα-αναγνώστη!

  15. Επίσης το αφιέρωμα γίνεται (μόλις τώρα) αφορμή να μάθω ότι είσαι συγγραφέας… Κι από το Μιράντα νομίζω είχε ανεβάσει απόσπασμα η Κροτ και με είχε κεντρίσει, δεν είχα κάνει τον συσχετισμό όμως… Ποτέ δεν είναι αργά 🙂

    Πολύ ενδιαφέρουσα η ματιά του συγγραφέα για τις αφιερώσεις, πάντως.

  16. HappyHour χαίρομαι πολύ που το ακούω αυτό και εύχομαι αν ποτέ πέσει κάτι στα χέρια σου να μην απογοητευτείς. Δεν θυμάμαι το ποστ της Κροτ που λες, για να το λες όμως έτσι θα είναι 🙂

    Σε ευχαριστώ πολύ που πέρασες και για τα καλά σου λόγια.
    Όλες οι απόψεις ανθρώπων που αγαπούν το λόγο έχουν κάτι να μας μάθουν, από όποια οπτική και αν παρουσιάζονται οι εντυπώσεις τους.

  17. Αυτές οι αφιερώσεις, χωρίς υπονοούμενα και γρίφους είναι οι πιο ζεστές και όμορφες. Γιατί φέρουν ξεκάθαρα το μήνυμά τους και βρίσκουν πάντα το στόχο τους.
    Στις αφιερώσεις λοιπόν, τις από καρδιάς. 🙂

    α, και συγχαρητήρια 😉

    • Αυτές οι αφιερώσεις είναι κατά τη γνώμη μου οι πιο ανόθευτες από υλικά ματαιοδοξίας. Δεν ψάχνουν τον εντυπωσιασμό. Είναι απλώς αυτό που λένε.
      Καλημέρα καραγκιοζάκι, σε ευχαριστώ!

      • Όλες οι αφιερώσεις, νοθευμένες κι ανόθευτες, εγώ πιστεύω πως είναι κάπως σαν ανοιγμένο φερμουάρ; αφήνουν λίγη από τη γύμνια του συγγραφέα ορατή

  18. Αν διαβάζουν λέει, τα αστέρια ?…
    Όχι μόνο διαβάζουν , αλλά σου διαβάζουν κι εσένα , ό,τι αγαπάς …
    Το ξέρω εγώ , από πρώτο χέρι .
    Υπέροχη ανάρτηση .

  19. τι όμορφη ανάρτηση…
    λες να διαβάζουν?..ποιος ξέρει..
    καλό σου βράδυ..

  1. Παράθεμα: Αφιερώσεις « Αναγεννημένη

  2. Παράθεμα: Το σπίτι με τις ροδιές « Τα Χαμένα Επεισόδια

  3. Παράθεμα: ΜΕ ΑΓΑΠΗ , ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ , ΜΕ ΤΙΜΗ , ΜΕ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ , ΜΕ ΦΙΛΙΑ , ΜΕ ΑΦΟΣΙΩΣΗ , ΜΕ ΕΥΛΑΒΙΑ … στον … στην … στους … | Anna-Silia

  4. Παράθεμα: Χαϊκού για αφιερώσεις « Silentcrossing's Blog

Σχολιάστε